söndag 20 november 2016

John Scofield "Country for old men" - DR Koncerthuset 2016-11-19

Det är bara två år sedan jag senast såg John Scofield. Även den gången var det på DR Koncerthus. När han nu åter gästar Køpenhamn gör han det med en alldeles färsk skiva i bagaget.


Tillsammans med några gamla vapendragare som Steve Swallow. Bill Stewart och Larry Goldings tar sig gruppen an en mängd country klassiker. Det är en suveräna skiva, faktiskt en av Scofields bästa. 

Jag har lyssnat en hel del på skivan de senaste två månaderna och har sett fram emot konserten lika länge. Jag slutade jobbet klockan 18.30 och eftersom konserten började klockan 20.00 så jag hade inte mycket tid att vifta med. Men jag hade tur med förbindelserna över sundet och kom i strax innan. Han till och med att ta ett glas vin och en smörgås innan. Det visade sig att jag köpt en strålande bra plats på första balkong längst fram.              


Larry Goldings, Steve Swallow, Bill Stewart och John Scofield.  

John Scofield. Foto Jesper Ekdahl  

Bandet tackar för sig. Foto Jesper Ekdahl 
John Scofield och hans fantastiska medmusiker bjöd på en magnifik uppvisning där grunden är klassiska countryklassiker som fått en alldeles egen och unik touch av jazz. Ofta kan det vara svårt att höra vad som finns kvar av de ursprungliga låtarna. De flesta av kvällens låtar var från den den nya skivan, men inte enbart.
Här några av kvällens låtar, (inte helt komplett) 
Mr Fool - George Jones, The Gambler - Kenny Rogers, Jolene - Dolly Parton, Just A Girl I Used To Now - George Jones, I'm So Lonesome I Could Cray - Hank Williams, Don't Fence Me In - Cole Porter, Together Again - Buck Owens, Wildwood Flower - Johnny Cash, Wayfaring Stranger 

Det blev en uppsluppen och rolig konsert med bra variation mellan sväng och mer stillsamma partier. Det är ännu bättre live än på skiva. Gruppen hadde en härlig dynamik och alla fick stort utrymmer för individuella prestationer. Efter två timmar var det tillsynes slut, men efter stående ovationer kom de tillbaka för extranummer. Det blev ytterligare tjugo minuter denna kväll. Sedan var det dags för Scofield att signera skivor, men då hade jag redan gått.              
       

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar