tisdag 10 februari 2015

Tips inför bokrean 2015


Det börjar närma sig årets bokrea (25 februari). Idag började Akademibokhandeln att dela ut reakatalogen.

Jag vill här passa på att delge er några tips på vad ni inte bör förbigå i katalogen.  

Om jag tidigare har skrivit om dem, så länkar jag. 

Peter Englund - 1914 
Lena Andersson - Egenmäktigt förfarande
Philipp Meyer - Sonen
Ferdinand von Schirach - Fallet Collini
Patrick Modiano - De yttre boulevarderna & De dunkla Butikernas gata
Kristina Sandbergs romanserie om Maj
Hans Fallada - Hur ska det gå för Pinnebergs?
Lawrence Durrell - Alexandriakvartetten
Hjalmar Söderberg - Flera titlar i vackra utgåvor
James Joyce - Ulysses (Erik Andersson nyöversättning)
Reginald Hill - De dödas samtal
Sten Andersson - Filosofen som inte ville tala
Julian Better - Jag var barn i Gulag
Sigrid Kahles båda volymer om sitt liv
Göran Söderström - Strindberg:ett liv
Bengt Liljegren - Winston Churchill. Del 1, 1874-1939
Judehatets svarta bok
Florian Illies - Århundradets sommar:1913
Dan Josefsson - Mannen som slutade ljuga 
Kjell Westö - Hägring 38
Uwe Tellkamp - Tornet


Denna första genomgång innehåller som ni ser nästan uteslutande skönlitteratur och historia. 

Jag återkommer med fler tips från katalogen längre fram.    


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar