måndag 26 juni 2017

Min bästa väns fru - Peo Bengtsson

Romanen Min bästa väns fru av Peo Bengtsson är överraskande bra. Peo Bengtsson, född 1971 är en rutinerad författare med fyra tidigare romaner bakom sig. Jag hade dock dålig koll på honom, trots att jag är i branschen. Han har nyligen bytt förlag och häromdagen var det nya förlaget Lavender Lit och besökte oss i bokhandeln. Jag blev då intresserad av att läsa hans roman och tackar förlaget så hjärtligt för läsexemplaret som jag då fick. 



"Svante, Cecilia och deras två döttrar är på väg till bästa vännerna Henning och Karens sommarstuga på Österlen. Där ska de som vanligt tillbringa en av sommarens hetaste semesterveckor och låta sina stadsbarn få njuta av livet på landet. Men redan första kvällen ställs allt på sin spets när Henning och Karen ber Svante att bli spermadonator, eftersom Henning inte kan ge Karen det hon längtar efter. Samtliga relationer sätts på prov och en förödande hemlighet som får dramatiska följder rivs upp."

Så här ser upptakten ut till Min bästa väns fru, ett välskrivet relationsdrama som bjuder på stor underhållning, men också en del djupare insikter om kärlek, vänskap och åtrå. 

Ska man säga något negativt, så är det att det att dialogen ibland kan bli lite löjlig och infantil. Men på det hela taget är det en bra roman som våga ställa en del besvärliga frågor.    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar