måndag 9 februari 2015

Kom, madame, fru - Carl-Göran Ekerwald

Det kom en bok i min hand häromdagen som jag inte kunde låta bli att införskaffa, då jag har haft förmånen att träffa både Sigrid Kahle och Carl-Göran Ekervald 
    
Kom, madame, fru av Carl-Göran Ekerwald är en till omfånget liten bok, men till innehållet, både stor och klok.
Insiktsfull, full av värme är denna rika bok om kärlek, sorg och litteratur. Speciellt då persisk poesi och Erik Hermelin.

2010 när Sigrid Kahle är 82 och Carl-Göran Ekerwald är 87 träffas de båda och blir förälskade. De kom att få 1288 dagar och nätter innan Sigrid gick bort nyårsafton 2013.       



Jag har under årens lopp läst flera böcker av Carl-Göran liksom Sigrids memoarer och hennes bok om sin far H S Nyberg. Har också träffat Sigrid Kahle för tjugo år sedan i samband med en föreläsning. Jag och några andra på Islamologen i Lund hade startat en förening där vi anordnade olika föreläsningar. Vi var stolta och glada att fått Sigrid att komma och som jag minns det blev det mycket uppskattat event.
Carl-Göran har jag en gång träffat i slutet på 80-talet, då han gästade litteraturvetenskapliga institutionen som ibland på kvällarna hade föreläsningar. Han höll ett föredrag om Erik Hermelin och Vilhelm Ekelund, som jag minns det var väldigt intressant. Sedan var vi några som tillsammans med Carl-Göran gick till Storkällan och drack öl. 

I boken får vi tal del av bådas dagboksanteckningar, Sigrids sjukjournal. Vi får ta del av resor som de gemensamt gjorde. Framför allt får vi följa två mycket hängivna läsare. De lever och andas litteratur. 
Det är också härligt att läsa om att det aldrig är försent för kärlek och erotik. 
       
     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar