söndag 2 mars 2014

Jakthundarna- Jørn Lier Horst

Det kom ett läsexemplar häromdagen som fångade mitt intresse. En deckare som ännu inte är släppt (kommer ut i slutet av mars) av en för mig okänd norrman Jørn Lier Horst. Hans bok "Jakthundarna" vann det nordiska deckarpriset Glasnyckeln 2013. Men han är ingen nykomling läser jag på det norska förlagets hemsida. Det är hans åttonde bok om polisen William Wisting och att han räknas till en av Norges främsta kriminalförfattare. Det är den första som har översatts till svenska. Kanske kommer det fler, fast det är alltid olyckligt att de ges ut i fel ordning. Det var likadant när den danska deckarförfattaren Jussi-Adler Olsen gavs ut i Sverige.

I går började jag läsa den och det var lite obetänksamt eftersom jag hade behov att sova ut. Det har varit intensivt sista tiden med bokrean. Istället blev det inte mycket sömn i natt heller för det här är en spännande och skicklig kriminalroman. Jag var dock tvungen att avbryta till slut för att få lite sömn. När jag vaknade i morse kastade jag mig över de sista kapitlen och den överraskande upplösningen.

Vi får följa William Wisting en erfaren utredare vi polisen som stängs av från sin tjänst efter misstanke om oegentligheter i ett sjutton år gammal mordutredning. Mannen som dömdes för brottet har släppts och det är tillsatt en granskningskommission för att utreda om misstankarna om fabricerade bevis är riktiga.
Wisting känner sig jagad och riskera ett långvarigt fängelsestraff om han inte själv ta reda på sanningen om vad som skedde den gången för sjutton år sedan. Han får hjälp av sin dotter som är kriminalreporter på VG.
En spännande jakt på sanningen börjar,men innan gåtan får sin lösning försvinner en ung kvinna på ett sätt som liknar det gamla fallet och det brådskar att hitta henne.

Den är riktigt bra och kan helt klart bli en favorit även bland svenska läsare.    



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar