söndag 29 december 2013

Bara Bra Böcker

Under den här rubriken kommer jag att ta upp bra böcker som jag läst tidigare i mitt liv. Det har hitintills inte blivit skrivet så mycket under denna rubrik. Det är ofta svårt att komma ihåg varför man gillade något när åren går och bara känslan består.

En sådan bok som jag väldigt väl kommer ihåg just känslan av att jag gillade mycket. Men inte längre minns vad den handlade om är "Den blå eftermiddagen av William Boyd. Jag fick ett läsex av den när den kom ut 1995.
Romanen handlar om det tragiska öde som drabbar kirurgen Salvador Carriscant då han en morgon år 1902, i det krigshärjade Filippinernas huvudstad Manila, för första gången får ögonen på Delphine Sieverance, den vackra hustrun till en amerikansk officer. Ett möte som blir inledningen till en stormande romans med oöverskådliga och förödande följder. Och som får sitt efterspel trettio år senare, då Salvador söker upp den unga arkitekten Kay Fischer i Los Angeles: han påstår sig vara hennes sedan länge försvunne far och övertalar henne att följa med på en lång och äventyrlig resa till Lissabon, för att återfinna den kvinna han en gång förlorade.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar