söndag 3 november 2013

Larry Carlton quartet - 31 oktober 2013 på Nöjesteatern.



Det har varit mycket jobb några dagar så det är först nu som en recension av torsdagens konsert med Larry Carlton låter sig göras.

En sann gitarrmästare gästade staden Malmö på Nöjesteatern häromdagen . Larry Carlton även känd som Mr 335 efter gitarren Gibson ES-335 som är den gitarr han vanligtvis använder. Han kom med sin kvartett  där hans son Travis Carlton spelar bas, Dennis Hamm på keyboard  och Marcus Finnie på trummor. Väldigt få hade hörsammat konserten. Själv  hade jag inte heller tänkt gå utan bestämde mig i sista stund.  Anledning till det är att  Larry Carlton kan vara lite väl polerad för min smak.  Har för visso alltid gillat hans gitarrspel när han spelat med Steely Dan, Joni Mitchell, The Crusaders och många andra. Däremot har jag ofta upplevt hans egna skivor som lite tråkiga.

Men jag och de få som var där fick en fantastisk timme. Tycker att "live" kommer hans personliga gitarrsound bättre till sin rätt. Det var en lekfull och glad Larry Carlton, en zenmästare i aktion. En stark närvaro, nertonat, avskalat, smakfullt och distinkt. Men också glöd och frenesi  där det var på sin plats. Det blev en blandning av stilla jazz, underbar blues, mycket funk, soul och fusion. Men också lite latin. En fin konsert som man blev glad av.    


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar