torsdag 14 november 2013

Hört i bokhandeln.

Under de tjugofem år som jag arbetat i bokhandel har jag samlat på mig en del historier från vardagen.

Jag kommer under denna rubrik dela med mig av dessa historier. Bara för några veckor sedan var jag med om en rolig och lite "söt" händelse.

En trevlig och pratsjuk äldre herre kom till kassan med Dr Michael Mosleys bok 5:2 -dieten. När detta yrke är som bäst uppstår möten och samtal som, om inte kön är för lång, kan leda till trevliga pratstunder. Vi inledde lite trevande ett samtal kring denna nya diet. Mannen var redan frälst och hade sedan en tid tillbaka använt sig av den. Men ville läsa om teorierna och idéerna bakom det hela. Jag hade dagen innan sett ett program där författaren Mosley själv berättade att han numera hade gått in för 6:1 dieten. Så jag nämnde detta för mannen, som det visade sig hörde lite dåligt. För han började beklaga sig och förtalde mig att det nog inte blev så ofta numera sedan hustrun gick bort. Jag började skratta och han började skratta, något generat, när det gick upp för honom att jag inte sagt sexdieten som var det han hade uppfattat att jag sa.
            

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar