onsdag 11 september 2013

Min Kamp



Äntligen !
Måste jag utbringa efter att ha läst Min Kamp 6. Mest för att den har varit så otymplig och svårhanterlig. En inbunden bok på 1120 sidor är besvärlig att handskas med. Eftersom jag oftast läser i sängen så var det tröttande att hålla den. Men annars har det inte varit en kamp att läsa den och inte heller de andra delarna. Tvärtom! Det har varit bland det mest intressanta jag läst på mången år.
Vad är det då som är så bra med dessa böcker?

Det är det att Knausgård ärligt utforskar hur det är att vara människa med alla sina fel och brister.
Det mycket privata och banala i vardagen skildras in i minsta detalj( vilket ibland blir väldigt komiskt) med ett väldigt flyt. Det blir faktiskt aldrig långrandigt eller tråkigt vilket man skulle kunna tänka sig. Att Kanusgård ror detta i hamn beror i hög grad på hans fantastiska språk.
      
Jag läste Min Kamp 1 när den kom ut 2010 och blev gripen med en gång av texten. Man läser in så mycket mer i dessa böcker än bara berättelsen i sig. Böckerna är i lika hög grad en berättelse om det egna livet. Böckerna får dig att tänka över väldigt mycket av ditt eget liv och chansen att du börja reflektera över en hel del av vad du gör och hur du fårhåller dig till din omgivning är stor.
Det är inte nödvändigt att läsa alla i ett sträck även om det är lätt att drabbas av "Knausgårdfeber" som jag och några kollegor uttryckte det i bokhandeln. Eftersom jag läst dem på svenska så har det blivit långa uppehåll dem i mellan.  Läste Min Kamp 2 2011, Min Kamp 3 2012 och Min Kamp 4 och 5 under vintern i år för att avsluta med Min Kamp 6 häromdagen.

Jag är övertygad om att det här grandiosa litterära bygget är en blivande klassiker.

Här en länk till den som vill lyssna till författaren.http://www.ur.se/Produkter/164758-En-bok-en-forfattare-Karl-Ove-Knausgard


 

1 kommentar:

  1. Får väl krypa till korset dååååååååå - trodde jag skulle stå emot - tack o lov får jag den i pocket då - håller med dig om alla otympliga inbundna böcker, Mammut känns jävligt mycket i skrevet :D

    Bra text.

    SvaraRadera