onsdag 15 maj 2013

Gunnar Harding - Mitt Poetiska liv


Det var länge sedan en bok hade så många hundöron. Här bjuds på stor formuleringskonst och många underbara skratt från ett mycket händelserikt liv. Han har en fantastisk blick för detaljer och mänskliga tillkortakommanden Här en insiktsfull beskrivning av klasstillhörighet. "Vissa sociala vanor skilde ändå arbetargrabbarna från oss som bodde i villa. När vi spelade fotboll och någon av dem blev hungrig sprang han hem och hämtade en macka, som han sedan tog ner på fotbollsplanen och åt i allas åsyn. Blev jag hungrig sprang jag hem. Mamma gjorde en macka i köket. Sedan fick jag vackert sitta på en stol och äta upp den innan jag sprang ut igen. Redan tidigt insåg jag att borgligheten skapade onödiga komplikationer." Det är en bok om livet, konsten, jazzen och så poesin förstås. Många kända poeter andra utmärkande kulturpersonligheter passera förbi. Han verka ha känt dem alla. Men det blir aldrig skrytsamt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar